Debatindlæg afClaus Houden

Medlem af Odense Byråd, gruppeformand for Venstre, medlem af by- og kulturudvalget

I Danmark skal man ikke tvinges til at mindes ofre for fortidens forbrydelser

Medlem af Odense Byråd: Danskerne bærer ikke samme åg som tyskerne! Derfor bør vi ikke blive tvunget til at mindes fortidens ofre

Lyt til artiklen

Et kunstværk til ære for et offer for nazismen er en smuk tanke, tænkte jeg, første gang jeg hørte om de såkaldte snublesten – små mindeplader, der lægges i fortovet uden for huse, hvor ofre for nazismens forfølgelse boede, umiddelbart inden nazisterne fik fat i dem.

Undertrykkelse og forfølgelse af minoriteter er fortsat, hvor nazismen slap. Det har jeg selv bevidnet på rejser i Warszawa før Murens fald, og da jeg var international valgobservatør i Sydafrika. Mindesmærker har betydet, at grusomheder er blevet erkendt, og de har hjulpet til at skabe forståelse og sammenhold i tilblivelsen af spæde demokratier.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her