0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Medlem af Odense Byråd: Danskerne bærer ikke samme åg som tyskerne! Derfor bør vi ikke blive tvunget til at mindes fortidens ofre

I Danmark skal man ikke tvinges til at mindes ofre for fortidens forbrydelser

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling

»Modsat de kollektive mindesmærker, vi kan vælge at besøge, når vi gerne vil mindes, skal snublestenene ligge lige uden for andre menneskers hoveddør og berette om mennesker myrdet i koncentrationslejre. Det vil uvilkårligt påvirke privatlivets fred hver dag, når folk er på vej til arbejde eller i skole, og derfor skal beboerne inddrages i beslutninger vedrørende stenene«, skriver Claus Houden i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et kunstværk til ære for et offer for nazismen er en smuk tanke, tænkte jeg, første gang jeg hørte om de såkaldte snublesten – små mindeplader, der lægges i fortovet uden for huse, hvor ofre for nazismens forfølgelse boede, umiddelbart inden nazisterne fik fat i dem.

Undertrykkelse og forfølgelse af minoriteter er fortsat, hvor nazismen slap. Det har jeg selv bevidnet på rejser i Warszawa før Murens fald, og da jeg var international valgobservatør i Sydafrika. Mindesmærker har betydet, at grusomheder er blevet erkendt, og de har hjulpet til at skabe forståelse og sammenhold i tilblivelsen af spæde demokratier.

Auschwitz-Birkenau og Theresienstadt er stednavne forbundet med alvorstung gru, og det er vigtigt at huske dem. Men i Odense lader vi demokratisk valgte organer afgøre, om et kunstværk eller personligt mindesmærke skal kunne opføres foran folks boliger. Borgerinddragelse er et centralt element af den proces.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts