0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frustreret storesøster: Min bror har spillet for 400.000 kroner, han har forsøgt selvmord og har snydt og løjet flere gange, end jeg kan tælle

Der er massivt brug for regulering af spilreklamer og større fokus på ludomani. Antallet af ludomaniramte vokser, og gennemsnitsalderen for ludomani falder, i takt med at antallet er spilreklamer stiger. Min lillebror begyndte, da han var 15 år, og stoppede først mange år efter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling

I ’Aftenshowet’ 30. juni viste en afstemning, at 96 procent ønskede at forbyde spilreklamer. Så samfundet er klar til en regulering, og de ludomaniramte har brug for det. Så kære skatteminister. Tiden er inde til handling, skriver Kaja Kristensen, medskribent til den kommende bog 'De pengepressede' fra Ungdomsbureauet og søster til en tidligere ludoman, i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kære skatteminister. Nu, hvor I politikere skal sidde bag lukkede døre og forhandle om min brors og andre ludomaniramtes skæbne, så vil jeg blot sikre mig, at I har den fulde indsigt i, hvad det har af menneskelige konsekvenser, når spilreklamer ikke forbydes. For min bror har det kostet seks år af hans liv, og for os, der er hans nærmeste, har det betydet en kernefamilie i knæ. Så vi, de pårørende, vil holde jer politikere op på jeres løfte om at regulere spilreklamer!

I disse dage oplever vi et større og større fokus på ludomani og på, hvordan spilreklamer medvirker til at avle flere ludomaner og fastholde de eksisterende i spillet. Medierne har blandt andet med den nye landstræners udtalelser kastet sig over debatten om betting og spil.

I de senere år er gambling blevet normaliseret, og mængden af spilreklamer i fjernsynet, i bybilledet og på de sociale medier er eksploderet. Det samme er antallet af ludomaner. De evindelige spilreklamer lokker flere ludomaner til og forsøger at friste dem, der allerede er i problemer, tilbage i dårlige spilvaner: »Spilindustrien ville ikke blive ved med at bruge de enorme summer på markedsføring, hvis ikke det kunne betale sig for dem. Det betyder, at reklamerne kan tjene sig ind – og det må jo være ved, at flere spiller, og at nogle spiller mere«, forklarer Sarah Thiele, der er sociolog og forebyggelseskonsulent hos Center for Ludomani.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts