Debatindlæg afSimone Kevy

Ph.d.-studerende på Institut for Kemi, Aarhus Universitet

Tænk, hvis regeringen gav alle forældre ret til at tage sig af deres syge barn og stoppede smitten direkte, hvor den opstod.

Ph.d.-studerende: Giv mig bedre forhold, hvis jeg skal vise samfundssind og blive hjemme med mit syge barn

Lyt til artiklen

Nu er hverdagen startet op igen for de fleste, og mange er tilbage til næsten almindelige ’før-corona’-tilstande. Men så alligevel ikke helt. Heldigvis. For coronapandemien har givet os som befolkning en bedre forståelse for, hvad sygdom er, og hvad den i værste tilfælde kan gøre – ikke kun ved helbredet, men også ved økonomien.

Men et punkt er stadig meget uafklaret: barns sygedag-reglerne. Der er kommet skrappe krav til, hvornår og hvordan små børn må komme tilbage i institutionerne. Barnet skal være ’symptom-frit’ i 48 timer, før man må aflevere det. Symptomer som feber, hoste, ondt i halsen, muskelsmerter eller vejrtrækningsbesvær. Det lyder jo meget fornuftigt, men der er også ’løbende næse’. I vores institution fik de for nylig indskærpelser, der medførte, at børn med gult/grønt snot nu bliver sendt hjem, og igen skal der gå 48 timer, fra det er stoppet, til barnet igen kan afleveres, selvfølgelig medmindre der forelægges en negativ coronavirustest. Sådan er det bare. Små børn i institution har bare altid betydet en betydelig omgang sygdom med snottede næser og feber! Og corona eller ej, det gælder altså stadigvæk. Men skal det virkelig volde familien så mange problemer?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her