Debatindlæg afBettina Post

socialrådgiver

Overgangsalderen er en uundgåelig fase i kvinders liv. Den opleves mere eller mindre strabadserende, alt efter hvilket strå vi har trukket, og det må vi hver især finde en vej i. Men at den nu også skal være ’hot’, føles mest af alt som endnu et forventningspres.

Bettina Post: Nedsat sexlyst, hovedpine, hjertebanken og humørsvingninger. Lyder det hot?

Lyt til artiklen

På forsiden af Politiken 11. juli er der et billede af to storgrinende smukke kvinder under overskriften ’Overgangsalderen er blevet hot’. Anledningen er, at kvinderne på billedet står bag den første danske Menopause Café, som inviterer kvinder i overgangsalderen til at tale med hinanden om alt det tabubelagte shit, vi gennemgår i de år, hvor vores hormoner gør urimelig meget opmærksom på sig selv.

Jeg har absolut intet imod sådan en café. Tværtimod. Lad os endelig begynde at tale højt om, hvad det er, vi gennemlever i de år. Det, der imidlertid generer mig voldsomt, er, at det nu også skal være ’hot’ at være i klimakteriet. Hvem siger det? Hvorfor? Kan man få lov at blive fri? Jeg orker det simpelthen ikke.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her