Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afSille Kirketerp Berthelsen

Forfatter

Alle i sundhedsvæsnet elsker at fortælle Sille Kirketerp Berthelsen, at hendes vægt er et problem. Resultatet er selvhad, ikke sundhed. Her skriver hun et åbent brev til klinikken, der forleden skulle have hjulpet hende med barnløshed, men alene fokuserede på hendes vægt.

Forfatter: Sundhedssystemet er sygeligt optaget af min vægt

Lyt til artiklen

Siden mit besøg hos jer forleden har jeg haft nogle tanker, som jeg finder det vigtigt at dele med jer. Jeg oplevede første del af konsultationen som meget respekt- og omsorgsfuld. Det var rigtig rart, at I tog jer tid til at lytte til, hvordan jeg oplever den situation, jeg står i, ligesom jeg følte mig godt orienteret om, hvad der foregik undervejs i undersøgelsen.

Det er netop den lydhørhed og ordentlighed, som gør, at jeg nu skriver til jer. I sidste halvdel af konsultationen adresserede I nemlig det, I kaldte »problematikken omkring min vægt«. I rådede mig til at spise af mindre tallerkener og informerede mig om det høje kalorieindhold i sodavand, saft og alkohol. Afslutningsvis anbefalede I, at jeg skubbede tankerne om fertilitet til side og i stedet dedikerede det næste halve år til vægttab.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her