Kære regering, Venstre, konservative, Radikale Venstre og SF. Når jeg lukker øjnene og forestiller mig mit drømmescenarie for, hvordan verden kunne være, så tror jeg egentlig, det ligner jeres meget godt. For jeg ville da også ønske, at vi ikke behøvede tackle en klimakrise, men kunne fokusere på alt muligt andet godt for vores samfund. Jeg ville ønske, at jeg ikke behøvede bruge min ungdom på bekymringer om, hvad I nu beslutter.
Men det står altså ganske klart, at jeg behøver bekymre mig. For forskere har, længe før jeg blev født, slået fast, at der er meget at bekymre sig om, hvis vi ikke handler nu. Hvilket I ikke gør. I har endnu en gang demonstreret jeres evne til at trylle et camoufleret klimasvigt op af baglommen. I har præsenteret en såkaldt ’grøn skattereform’, der giver skattelettelser for 6 milliarder kroner til erhvervslivet, samtidig med at de reelle klimatiltag halter rundt alt for langt ude i fremtiden. Klimarådet vurderer, at vi så hurtigt som muligt skal indføre ensartede CO2-afgifter, og at de skal ligge på et niveau på omkring 1.500 kroner per ton CO2.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.