Debatindlæg afTorsten Bjørn Jacobsen, Anne Amalie Elgaard Thorup, Anne Hertz og Anette Sloth
Hhv. formand for Psykiatrifonden, ph.d. og overlæge, Region Hovedstadens Psykiatri, professor mso, overlæge, ph.d., Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Region Hovedstadens Psykiatri, vicedirektør i Region Hovedstadens Psykiatri og psykiatridirektør i Region Nordjylland
Børn og unge, der vokser op i familier præget af psykisk sygdom, har brug for hjælp. Fra det offentlige og fra voksne omkring dem. Desværre er mange fortsat berøringsangste.
Psykiatrien: Arver jeg mine forældres psykiske sygdom, spørger mange børn sig selv. For de har ingen voksne at spørge
Lyt til artiklen
Henter...
Læste du Kroniken af og om Maria Bjørk Greve (Pol. 20.12.), der hver dag ventede på at blive reddet fra sin virkelighed og søgte væk fra det hjem, der burde have været en tryg base, men som ofte var det modsatte? »Min mor var både diagnosticeret psykotisk skizofren og maniodepressiv, men store dele af min barndom lå hun i depressiv dvale i sin seng, dopet på medicin«, skriver den nu voksne kvinde.
I Kroniken bebrejder Maria ikke sin alvorligt syge mor. Hun leverer et opråb til alle de tavse, som så væk i stedet for at indse, hvor galt, det stod til, og hjalp familien. Hun råber et samfund op, der skal nå de børn, før de bliver voksne selv.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.