0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hjemmegående mor til to: Børn og forældre skal død og pine forblive adskilte i dagtimerne – også selv om de opholder sig i samme hus. Fortæl mig, at det ikke er grotesk?

Det forekommer grotesk, at unge mennesker skal have onlineundervisning i hjemkundskab, når de kan lave fastelavnsboller og boller i karry med mor og far.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anne-marie Steen Petersen/POLITIKEN
Arkivtegning: Anne-marie Steen Petersen/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For nylig mødte de yngste klasser igen på landets skoler og sagde således farvel (eller på gensyn, hvem ved?) til den fjernundervisning, der de seneste måneder er foregået i hjemmene. Fjernundervisning, der i det brede mediebillede og af politikerne er blevet italesat som ’hjemmeskole’.

Den term har skabt en del forvirring og er et tydeligt symptom på vores ensporede forståelse af læring. Hvilken læringsform er det, der udfolder sig i de danske hjem ved computerskærmene? Det er i hvert fald ikke hjemmeskole i den forstand, som nogle familier helt frivilligt praktiserer den også uden restriktioner og lockdown. Selvvalgt hjemmeskole er frihed, oplevelser og fællesskab. Det handler ikke om at sidde 4-8 timer om dagen foran skærmen.

Medierne flyder over med fortællinger om mistrivsel og såkaldt ’læringstab’ som følge af den fjernundervisning i hjemmet, som fejlagtigt benævnes ’hjemmeskole’. Social isolation, stillesiddende børn og ensidig undervisningsform foran skærmen – det er næppe børnenes trivsel under lockdown, der har været udslagsgivende for, at vi vælger netop denne vej. Så hvorfor vælger vi den?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere