0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Professor: Kom nu, Ane Halsboe, stå op for forskningsfriheden. Vis lidt mod!

Det er blevet moderne at håne humaniora for at være skør, irrelevant, elitær, verdensfjern og woke. Politikerne bør sige fra lige nu.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Roald Als/Politiken-Tegning
Arkivtegning: Roald Als/Politiken-Tegning
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kære Ane Halsboe! Jeg skriver til dig, fordi jeg gerne vil stille dig et spørgsmål i din egenskab af forskningsminister: Vil du være med til at genstarte debatten om humaniora og gøre den fremadrettet og resultatsøgende? Vil du være med til at fremme humanistisk forskning, så den kan bidrage endnu mere til det samfund, vi lever i?

Jeg håber, du siger ja, for vi har brug for dig. Og hvem ved, måske har du det inderst inde ligesom jeg: Hvor ville det være befriende at diskutere humaniora i et konstruktivt perspektiv frem for at fægte med sværd mod politikere, der angriber forskningsfrihed og universiteternes uafhængighed. For det var jo netop det, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti gjorde, da de for nylig begav sig på jagt efter humanistisk forskning i blandt andet køn, racisme og integration.

At enkelte yderligtgående politikere bedriver den slags virksomhed er, hvad det er. Men hvorfor sagde du ikke entydigt fra? Hvorfor fandt du det nødvendigt at holde en dør på klem for angriberne ved at udtrykke bekymring for tilstanden på humaniora og indkalde universiteterne til møde?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere