Kære Ane Halsboe! Jeg skriver til dig, fordi jeg gerne vil stille dig et spørgsmål i din egenskab af forskningsminister: Vil du være med til at genstarte debatten om humaniora og gøre den fremadrettet og resultatsøgende? Vil du være med til at fremme humanistisk forskning, så den kan bidrage endnu mere til det samfund, vi lever i?
Jeg håber, du siger ja, for vi har brug for dig. Og hvem ved, måske har du det inderst inde ligesom jeg: Hvor ville det være befriende at diskutere humaniora i et konstruktivt perspektiv frem for at fægte med sværd mod politikere, der angriber forskningsfrihed og universiteternes uafhængighed. For det var jo netop det, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti gjorde, da de for nylig begav sig på jagt efter humanistisk forskning i blandt andet køn, racisme og integration.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.