Debatindlæg afBo Hulgaard

lærer/musikpædagog

Vi befinder os i det 21. århundrede og burde ikke acceptere et forældet syn på noget, der engang var et ringeagtet kvindefag.

Lærer: Jeg er lærer og ved, at sygeplejerskerne fortjener samme løn som jeg

Lyt til artiklen

Den igangværende konflikt på sygeplejerskeområdet bunder angiveligt i en årelang utilfredshed med en lønindplacering, der for den nyuddannede starter et niveau under lærerne i folkeskolen. Helt åbenlyst et resultat af tidligere tiders (ned)vurdering af sygeplejen som et kvindefag. Der er sket meget siden 1960’erne på ligestillingsområdet, men langtfra nok. Man kan ikke forklare/motivere lønforskellen i uddannelsesniveauet og de kvalificeringer, en sygeplejerske skal have i forhold til en lærer.

Jeg er selv lærer og har arbejdet som folkeskolelærer og i lange perioder som underviser på flere seminarier og det daværende Danmarks Lærerhøjskole. Grunden til, at jeg nu blander mig i debatten om sygeplejerskernes evner og vigtighed, skal findes i mine mange erfaringer som patient.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her