Debatindlæg afLisbeth Uhrenfeldt

Professor, ph.d.

Omsorgen for nybagte forældre og deres spædbørn er så mangelfuld, at det skriger til himlen. En sms-korrespondence mellem en nybagt tvillingemor og hendes partner illustrerer, hvordan selv ressourcestærke mennesker drives helt ud på kanten af deres ressourcer.

Rædselsfortælling fra børneafdelingen: »Vi kan godt begynde at spare sammen til en psykolog, jeg kan ikke mere«

Lyt til artiklen

Klokken er 00.52 på et af Danmarks højt kvalificerede og forskningstunge universitetshospitaler. Denne nat ligger en nybagt tvillingemor vågen med sine børn. Hun sender et nødråb ud i natten til tvillingernes far, der på grund af pladsmangel på hospitalet er blevet sendt hjem. I en sms skriver hun:

»Jeg må konstatere, at der absolut ikke er mere personale her. Kan kun hjælpe med et barn, og de kommer ikke, når jeg kalder, så kan ikke varme mælk. Har endnu ikke fået noget søvn og skal nok være glad, hvis jeg får lov at døse hen 20 min. i løbet af det kommende døgn«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her