Debatindlæg afJacob Birkler

Filosof, fhv. formand for Det Etiske Råd

Filosof, fhv. formand for Det Etiske Råd: Det er en hån mod kvinder at debatten om provokeret abort er forsimplet og unuanceret

Lyt til artiklen

I Danmark bliver vi let forargede og stærkt kritiske, når vi hører om den måde, stater i USA begynder at forbyde provokeret abort på. Senest kunne vi på forsiden af Politiken (lederen 6.9.) læse, hvordan avisen kalder denne praksis modbydelig, en skændsel og kvindeundertrykkende lovgivning. Lad mig med det samme understrege, at jeg til enhver tid vil forsvare kvinders ret til fri abort og på ingen måde ønsker, at der skal rykkes ved denne grundlæggende rettighed blandt gravide kvinder i Danmark. Men der er et problem: I debatten om provokeret abort findes der ikke en saddel til den høje moralske hest, og det er ganske usympatisk, hvordan vi nu ser glorien blive pudset i abortens tjeneste.

Selv om vi i Danmark stort set er enige om kvinders ret til abort, er der stadig sider af sagen, som vi ikke debatterer, hvilket får lov at stå i skyggen af vores egen skråsikkerhed og kritik af USA. Lad mig derfor helt ufuldstændigt nævne 10 eksempler på dilemmakomplekser, som Politiken og andre skråsikre danskere nødvendigvis må forholde sig til.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her