Jeg har fået en mani med at se cykelvideoer på YouTube om aftenen, før jeg går i seng. Jeg er især glad for videoerne fra Global Cycling Network. Besøg på de kendte cykelfabrikker som Trek og Canyon. Gode råd om, hvilken kost der egner sig bedst til træning, cykelpositioner, træningspas og tests af carbon- vs. stål- og aluminiumsstel. Og så de mere odiøse videoer om følelsesløshed i de nedre regioner, og om de mange timer i sadlen leder til impotens eller forøget libido. Der er et hav af gode råd, og på mange måder virker det helt obskønt, at to hjul kan producere så meget viden.
Vi cykler desværre mindre, og til trods for at vi fortsat er en cykelnation set i forhold til andre lande, er det bekymrende, for cyklen er det mest klimavenlige transportmiddel, vi har. Cyklen er på mange måder et af de mange rigtige svar på, hvordan vi skal løse klimakrisen, og det er højst mærkværdigt, at den ikke får mere opmærksomhed. Den politiske og offentlige debat handler kun om biler, elhybrid og benzin eller diesel.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.