Debatindlæg af

Laila Waltherdirektør i LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade)

Line Sideniusdirektør i Askovhus

Lene Kiib Hechtadministrerende direktør i Kompetencecenter for Spiseforstyrrelser

Mennesker, der lider af tvangsoverspisning, står uden hjælp efter nytår.

Der mangler ressourcer: Hvis du lider af tvangsoverspisning, vil den nødvendige behandling være svær at finde

Lyt til artiklen

»Jeg har været på slankekur hele mit voksenliv afløst af tvangsmæssig overspisning. Cirka tre gange om ugen køber jeg ind til en overspisning. Jeg prøver at gemme mine indkøb ved at gå i to eller tre forskellige butikker. Når jeg kommer hjem og begynder at spise, stopper jeg ikke, før alt er væk. Selv når det gør ondt, fordi jeg har spist alt for meget, bliver jeg ved«.

Sådan beskriver en 40-årig en dagligdag, som rigtig mange mennesker kan genkende. Det er et liv med hyppig overspisning, som vækker skam, skyld, væmmelse og lavt selvværd. Sundhedsstyrelsen anslår, at 40-50.000 mennesker i Danmark lider af tvangsoverspisning, også kaldet Binge Eating Disorder (BED). Ligesom mennesker med andre spiseforstyrrelser som anoreksi eller bulimi har de brug for den rette sundhedsfaglige hjælp for at blive raske.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her