Debatindlæg afDennis Baggers Laursen

Kontorassistent

De velbjærgede kan handle kvalitetsvarer, hvor eliten bor. Det er ikke forundt os vestegnsproletarer.

Det er svært at være veganer og økoklimatosse, når dit lokale supermarked ligger på Vestegnen

Lyt til artiklen

Hvis du er ældre end mine 32 år, har du muligvis været i DDR. Her har du måske handlet i en ’Intershop’, en slags butik, der var forbeholdt eliten samt udenlandske diplomater og turister. Her skulle du handle, hvis du var i Østtyskland og ønskede varer fra Vesten. Den østtyske arbejder var derimod henvist til supermarkeder, der var kendetegnet ved varemangel, ustabil levering, lejlighedsvis og tilfældig rationering; og blandt de tilgængelige varer, var der kun én valgmulighed, produceret hos en ’Volkseigener Betrieb’.

Når jeg som vegetar og økoklimatosse handler i et af mine lokale supermarkeder på Vestegnen, føler jeg mig hensat til det hedengangne DDR. Ligesom supermarkederne i DDR var kendetegnet ved ustabil levering, smalt udvalg og rationering, kan jeg som borger, der efterspørger produkter uden kød, i størstedelen af de danske supermarkeder opleve, at et basissortiment ikke altid er tilgængeligt. F.eks. vegansk pålæg, plantepølser samt salater uden kød – for selvfølgelig skal der kylling, oksekød eller laks i dem alle. Økologiske produkter findes kun i én variant.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her