Debatindlæg afMalene Falck

Specialsygeplejerske i psykiatri

Når sygeplejersker siger op, skyldes det ikke kun løn og travlhed. Det handler også om noget, der stikker meget dybere.

Djøf'ernes idioti er synligt helt ned i det daglige arbejde som sygeplejerske

Lyt til artiklen

Hvis sygeplejerskerne får en højere løn, vil flere vende tilbage til sundhedsvæsnet, folk vil kunne fastholdes i deres nuværende stillinger, og de flere hænder vil forbedre arbejdsvilkårene. Men det er ikke hele historien. Ingen løn vil kunne få mig tilbage til en dagligdag, hvor min faglighed og sunde fornuft undergraves af instrukser, vejledninger og retningslinjer.

Jeg er uddannet sygeplejerske og har i over 20 år arbejdet i psykiatrien. I 2017 blev jeg uddannet specialsygeplejerske i psykiatri, en 1-årig uddannelse med fuld løn betalt af regionen. Incitamentet er, at man ønsker at højne fagligheden i psykiatrien, blandt andet for at forebygge og nedbringe anvendelsen af tvang. Ironisk nok er min indflydelse i mit arbejde faldet ligefrem proportionalt med min erfaring, mine utallige kurser og min efteruddannelse og det daglige arbejde i stedet infiltreret af embedsmænd.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her