Hvis sygeplejerskerne får en højere løn, vil flere vende tilbage til sundhedsvæsnet, folk vil kunne fastholdes i deres nuværende stillinger, og de flere hænder vil forbedre arbejdsvilkårene. Men det er ikke hele historien. Ingen løn vil kunne få mig tilbage til en dagligdag, hvor min faglighed og sunde fornuft undergraves af instrukser, vejledninger og retningslinjer.
Jeg er uddannet sygeplejerske og har i over 20 år arbejdet i psykiatrien. I 2017 blev jeg uddannet specialsygeplejerske i psykiatri, en 1-årig uddannelse med fuld løn betalt af regionen. Incitamentet er, at man ønsker at højne fagligheden i psykiatrien, blandt andet for at forebygge og nedbringe anvendelsen af tvang. Ironisk nok er min indflydelse i mit arbejde faldet ligefrem proportionalt med min erfaring, mine utallige kurser og min efteruddannelse og det daglige arbejde i stedet infiltreret af embedsmænd.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.