Debatindlæg afSine Plambech

ph.d., antropolog og seniorforsker ved DIIS – Dansk Institut for Internationale Studier

Da jeg delte en liste over mine ubehagelige oplevelser, fandt jeg ud af, at alt for mange kvinder føler skam over deres historier. Den skam skal vi af med.

11 år: Min ridelærer kysser mig på munden i et saddelrum. 14 år: En mand springer frem fra hækken og holder mig om halsen. Og sådan kan jeg fortsætte

Lyt til artiklen

I de her dage hører vi i diverse medier, at kvinders frygt for drab og voldtægt begået af helt fremmede mænd er irrationel, fordi statistikkerne viser, at disse forbrydelser sker yderst sjældent i Danmark.

Men måske er det ikke det at bevidne den ultimative tragedie – fjerndrabet – som på Mia Skadhauge Stevn, Kim Wall og andre kvinder, der nærer frygten. For mange kvinder er det en palet af oplevelser med fremmede mænd gennem livet, der fører til frygt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her