Debatindlæg afPatrick Klint

Far på barsel

Far på barsel: Jeg forsøger ikke at fremstå hoverende men blot at give et indblik i en moderne fars verden

Lyt til artiklen

Efter et halvt års barsel vender jeg retur til hverdagen og arbejdsmarkedet. Jeg kan nu tilføje deltidspædagog, rengøringsassistent og kok til cv’et, og jeg er blevet ekspert i at have flere bolde i luften og bevare roen i stressede situationer. I stedet for at underskrive kontrakten i en sej it-virksomhed og tjene kassen vender jeg retur til min gamle arbejdsplads, nu på deltid for at få hverdagen og familielivet til at passe sammen.

Det er nok svært for den gennemsnitlige forbrugsdansker, der elsker økonomisk fornuft og ’Løvens hule’, at forstå, men penge betyder intet i forhold til tidlige eftermiddage og sene morgener med min søn. Jeg vil slå et slag for, at ligestillingsdebatten ikke kun handler om antal uger på barsel. Det handler også om perioden efter barslen, heriblandt at holde fri på barnets sygedage, indkøring i institution, at hente tidligt m.m. Kort sagt at nedprioritere sin karriere – præcis som kvinder altid har været tvunget til.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her