Det var med stor interesse, at jeg satte mig ned med den nyeste statusrapport fra Klimarådet. Det er en ordentlig moppedreng på 200 sider, men det er pligtstof, hvis man interesserer sig for klimaet og grøn omstilling. Og det er ikke blevet mindre aktuelt, efter at Putin har startet krig i Ukraine.
Budskabet til min branche fra det uafhængige ekspertorgan, der rådgiver regeringen om, hvordan omstillingen til et klimaneutralt samfund kan ske, var ikke til at tage fejl af. Konklusionen lyder, at det ikke er til at sige, hvor meget de nyligt definerede krav til byggeriet kan levere til at bremse klimaforandringerne og indfri Danmarks 2030-mål. Faktisk skal man ikke regne med, at der overhovedet vil være en mærkbar gevinst, før kravene må forventes igen at blive skærpet på et senere tidspunkt.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.