Debatindlæg afMichael Böss

dr.phil., forfatter og lektor emeritus ved Aarhus Universitet

For det danske demokratis skyld håber jeg, at det kommende valg kommer til at handle om politik, ideer og samfundsmodeller – ikke om personlige følelser.

Lektor emeritus: Derfor vil jeg som 'konservativ' ikke stemme på Søren Pape Poulsen

Lyt til artiklen

Jeg kommer fra et hjem, hvor min far var socialdemokrat og min mor konservativ. Det levede de fint med, for min mor kom fra et håndværkerhjem med en konservativ tradition, som byggede på gode borgerlige værdier og dyder som flid, omhyggelighed, ordentlighed og en overbevisning om, at de bedst stillede har ansvar for samfundets svageste.

Jeg tog noget med fra begge mine forældre, da jeg flyttede hjemmefra. Derfor kunne jeg i min bog ’Liberalismens vildfarelser’, som udkom sidste år og var en kritisk læsning af liberalismens historie, kalde mig »en slags konservativ«. Jeg har været fast skribent på først Berlingske og siden i Jyllands-Posten 2006-2019, og det har lydt, at jeg befandt mig på den »borgerlige venstrefløj«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her