Debatindlæg afMaria Ørskov Akselvoll

Sociolog og ph.d.

Hvis der var større accept af forskellige måder at være forældre på, plads til at begå fejl, større sammenhold mellem forældre, kunne det være, at vi ville få flere børn.

Sociolog: Vi får færre børn, fordi det er så udmattende at være forældre på den rigtige måde

Lyt til artiklen

I de senere år har vi dyrket en optimistisk fortælling om, at vi står midt i et babyboom, men det er desværre netop bare dét: en fortælling. I realiteten står vi snarere i en reproduktiv krise, der medfører, at befolkningstallet vil skrumpe på sigt, hvilket så igen vil true samfundsøkonomien. Professor og androlog Niels Erik Skakkebæk (Pol. 17.2.) henviser til, at hver generation siden 1970 har født færre børn end den generation, der fødte dem. Han understreger behovet for at finde både de biologiske og kulturelle årsager til faldet.

Jeg er enig med Skakkebæk: Vi har brug for at forstå, hvorfor vi får færre børn. For vi skal i gennemsnit helst få 2,1 barn; i dag får vi kun 1,7. De biologiske årsager kan jeg som sociolog ikke sige noget om. Men de kulturelle årsager tør jeg godt dele mine tanker om.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her