Debatindlæg afJakob Park Nielsen

Komponist, pianist, cand.mag. i fransk sprog og kultur

Ideen om, at vores børn er vores fremtid, stemmer ikke overens med den virkelighed, eleverne møder, hvor trætte mursten og grimt indrettede lokaler ingen livsglæde skaber.

Tidligere lærer: Folkeskolen er overladt til underklassen og middelklassen. Den øvre middelklasse, overklassen og levebrødspolitikerne er stemplet ud

Lyt til artiklen

Den danske folkeskole er at sammenligne med en dødssyg patient, der ligger i respirator, alt imens flere generationer af politikere har set den anden vej: Resultatet er et kapløb mod bunden og et dannelses- og uddannelseseksperiment, som kun underklassen og middelklassen vil acceptere.

Da jeg som uddannet skolelærer fra Aarhus Dag- og Aftenseminarium i 2003 landede mit første job som musiklærer i folkeskolen, havde jeg ingen anelse om, hvilke endeløst triste rum og nedslidte lokaler med traurige linoleumsgulve undervisningen i folkeskolen skulle finde sted i. Rum, som jeg den dag i dag erindrer med en krystalklar tydelighed, men som grundet den politiske slagmark, folkeskolen i årtier har været kastet ud i, nu fremstår som et mislykket eksperiment, hvis dekadente bygninger og slidte linoleumsgulve fremkalder desillusion og mental håbløshed på børnenes, folkets og hele Danmarks vegne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her