Debatindlæg afKaroline Larsen

Højskoleelev

Højskoleelev: Vi kan ikke bygge en velfærdsstat på en generation, som kun vil være professionelle guitarister, designere eller cirkusartister

Lyt til artiklen

»Hvis du uddanner dig til pædagog, vil du altid kunne få et job i København«. Sådan sagde min leder til mig, da jeg i 2022 søgte et arbejde i en vuggestue på Nørrebro. Ifølge Danske Professionshøjskoler vil Danmark mangle 13.000 pædagoger i 2030. Ligeledes vil der mangle over 13.000 lærere. Daginstitutionerne, særligt i byerne, skriger på personale, men hvor skal hænderne findes?

Heldigt er det jo så, at de blot kan ansætte en af de mange arbejdsløse skuespillere som pædagogmedhjælper for en stund, indtil næste birolle i en DR-serie melder sig. I 2016 foretog Dansk Skuespillerforbund en megafonundersøgelse, som viste, at 38 procent af medlemmerne følte sig så økonomisk utrygge, at de overvejede at droppe faget. Alligevel var der samme år 700, som søgte ind på skuespillerskolerne i Danmark. Selvom skuespillerne muligvis er på dagpenge halvdelen af tiden, mens Mette fra Brumbassen tjener sine egne penge og samtidig bidrager til at holde vores velfærdssamfund kørende, er der ingen tvivl om, at mange vil se skuespillerjobbet som værende langt mere interessant og med højere kulturel kapital. Pædagogjobbet derimod klinger mere af leverpostejsmadder og trætte tanter med kaffeånde.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her