Debatindlæg afGitte Husted Madsen

Lektor i dansk, engelsk og fransk, Sukkertoppen Gymnasium, Valby, samt medlem af GL's hovedbestyrelse

Jeg har haft mange elever, der trods lave karakterer fra folkeskolen klarede sig fornemt i gymnasiet, fordi de var motiverede og engagerede. Derfor skal regeringen droppe tankerne om at hæve det adgangsgivende karakterkrav.

Gymnasielærer: Her er tre fantastiske elever, der aldrig var kommet ind, hvis karakterkravet var højere

Lyt til artiklen

Hvornår er man egnet til at gå i gymnasiet, og hvad er det, der kendetegner en god gymnasieelev? Er det høje karakterer, god arbejdsmoral, entusiasme, høj IQ, støttende forældre – eller noget helt andet?

Vi har vel alle haft en ven – eller hørt om en – der var doven og umoden i folkeskolen og derfor fik et dårligt karaktergennemsnit, som ikke umiddelbart ville pege i retning af en gymnasial uddannelse. Eller som ikke fik en kærlig hånd i ryggen hjemmefra. Jeg havde selv en studiekammerat, da jeg læste cand.ling.merc. på Handelshøjskolen i København, som ikke var blevet erklæret egnet til at gå i gymnasiet, men som klarede at få en okay studentereksamen, og som trivedes som en fisk i vandet på cand.merc.-studiet og scorede den ene topkarakter efter den anden.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her