Debatindlæg afKirsten Tønnes Pedersen

Fhv. vicestadsbibliotekar og udviklingskonsulent

Virksomhedernes topledelser er nødt til at engagere sig i rekrutteringsopgaven, hvis seniorkandidaterne skal have en chance. Ellers bliver de ældre valgt fra af mellemledere, der bejler til ’ungdomskultur’.

Konsulent: Man skal under ingen omstændigheder sælge seniorer på stabilitet, erfaring og viden ... det oser af kedsomhed og bedsteforældre

Lyt til artiklen

Efter kommunalreformen i 2007 fik jeg en fratrædelsesaftale i den kommune, hvor jeg var ansat. Den nye direktion var ikke begejstret for at have gamle ’holdningsdannere’ i den nyorganiserede kommune, så flere højtplacerede medarbejdere fik fratrædelsesaftaler. Det gjaldt direktørniveauet, personalechef og det næste lag af udviklingskonsulenter, som jeg tilhørte. Heldigvis fik jeg, 61 år gammel, en god fratrædelsesaftale og pension.

Men jeg ville gerne fortsætte nogle år endnu og søgte i en anden kommune en tilsvarende stilling. Jeg kom til samtale, men fik efterfølgende afslag med den begrundelse, at jeg var overkvalificeret i forhold til den kollegagruppe, jeg skulle indgå i.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her