Debatindlæg afAnne Hjælmsø

Forfatter

Da min mors demens tog til, foreslog min mand, at hun kunne bo hos os. Men hvordan skulle hun og jeg kunne det? Vi var begge vant til selv at bestemme. Heldigvis afviste hun prompte ideen. Jeg følte lettelse ... og skam.

»Anne, det gør I ikke imod mig!«, råbte min tiltagende demente mor: Livet er smukt og godt, men det er hårdt at blive for gammel

Lyt til artiklen

Hvis du er heldig, lever du længe og vil medvirke til, at Danmark kan bryste sig af borgere med en gennemsnitslevealder, der ligger højt på de internationale skalaer. Sådanne statistikker kan tolkes på den måde, at danskere er sunde og stærke, at samfundet støtter og medvirker til, at borgerne er velfungerende.

Hvis du er uheldig, så bliver du gammel. Altså rigtig gammel, en af dem, der tårnes op i de flotte tabeller, som viser høj levealder. Alle vil leve længe, alle ønsker det gode liv. Men ingen drømmer om en tilværelse på plejehjem eller om at sidde i bur i eget hjem, mens en hær af fremmede låser sig ind i din bolig, sætter madpakker, giver dig et bad om ugen og efterlader dig ene.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her