Debatindlæg afSteen Egholm

kasserer i en dansk forening

I vores iver efter at bremse økonomisk kriminalitet og hvidvask risikerer vi at kriminalisere alt for meget.

Efter henvendelsen fra banken: »Det var pokkers, tænkte jeg. Det er jo et forretningskoncept, som rockerne i ny og næ anvender«

Lyt til artiklen

For nylig modtog jeg som kasserer i en lille dansk forening en skrivelse fra foreningens bank. Vores forening havde ifølge banken et behov for at skulle beskyttes mod økonomisk kriminalitet, og hvis vi ikke honorerede de krav, som banken definerede, ja, så kunne vi måske få vores konto lukket. Det ’behov’ har vi aldrig nogensinde oplevet eller talt om, at vi havde.

Det var pokkers, tænkte jeg. Det er jo et forretningskoncept, som rockerne i ny og næ anvender. De kan f.eks. definere et behov hos en næringsdrivende om beskyttelse, en beskyttelse, som de samme rockere mod et passende beløb gerne vil påtage sig at udføre, og hvis den næringsdrivende ikke vil tage imod dette tilbud, ja, så har de samme rockere da også en række muligheder for repressalier.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her