I gamle dage snakkede man om at have partibogen i orden. Det kunne give fordele, velanseelse og respekt. Det var en naturlig del af samfundslivet at engagere sig og tage ansvar for andre. Da partimedlemskabet i Danmark var på sit højeste i 1960’erne, var næsten 600.00 danskere medlem af et parti. Sådan er det ikke længere. Og det går den forkerte vej.
Jeg er efterhånden nået til den konklusion, at det er en direkte hæmsko at være medlem af et politisk parti i dagens Danmark. Jeg oplever, at det bliver opfattet som diskvalificerende for både mine holdninger, handlinger og engagement. Det er, som om partimedlemskabet bliver en bagvedliggende forklaring på mine handlinger, der bliver mistænkelige – uanset om de er politiske eller ej. Det føles, som om jeg har gjort mig skyldig i en kriminel handling.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.