Debatindlæg afClara Rubin

På barsel

Sundhedsstyrelsens guidelines er åbenbart lavet ud fra en målestok om ’det perfekte forældreskab’. Men hvorfor smide et mål om perfektion i hovedet på nervøse nye forældre?

Jeg må være den eneste mor, der ikke tør give mit barn et sovedyr. Takket være Sundhedsstyrelsens vanvittige anbefalinger

Lyt til artiklen

Jeg er på mange måder et bekymret menneske. Så da min kæreste og jeg i sommer blev forældre, besluttede vi hurtigt, at vi kun ville følge Sundhedsstyrelsens råd og anbefalinger. Ikke noget med at Google og læse blogs. Ikke noget med minmave.dk, Netdoktor eller Helens brevkasse. Med målet om fornuftige, balancerede anbefalinger og ro i maven købte vi Sundhedsstyrelsens bog ’Sunde børn’ og downloadede deres app. Men var man ikke angst i forvejen, så blev man det i hvert fald nu.

Først anbefalingerne omsøvn: Barnet må ikke sove på dig eller tæt op ad dig. Hvis hun, gud forbyde det, falder i søvn med en bamse, en sutteklud eller en anden tryghedsskabende ting, skal denne fjernes, når hun sover. Og det gælder i øvrigt helt frem til 1-års alderen. Held og lykke med at få en nyfødt til at sove på sin egen plads. Det er umuligt, og derfor sov jeg stort set ikke de første to måneder.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her