Jeg kan som lærer ikke komme på en større udfordring for mit arbejde med børns trivsel, end hvis barnet har mistet tilliden til de voksne. Mistet tilliden til systemet. Mistet tilliden til, at nogen faktisk er interesseret i at hjælpe.
Bevares, vi har et hav af strukturelle udfordringer i folkeskolen i Danmark. Det er ikke let at danse med det kæmpestore bureaukratiske myndighedssystem, som vores politikere gennem tiden så kunstfærdigt har skabt. Men det er en helt anden snak. For når jeg skriver dette indlæg, er det, fordi jeg har erfaret, at det vigtigste for et barns trivsel er, at det har tillid til de voksne omkring sig. Hvis tilliden er væk, har barnet tabt på forhånd. Hvis barnets tillid til de voksne og systemet er væk, er udfordringer med trivsel i folkeskolen praktisk talt uløselige. Når det kommer til barnets tillid til voksne, har forældrene en større indflydelse, end de måske selv er klar over.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.