Debatindlæg afSara Emil Baaring

Folkeskoleordfører og medlem af Folketinget, Socialdemokratiet

Det er afgørende, at en lærer og underviser kan adskille sine personlige holdninger fra sit virke. Sagen om det manglende håndtryk til Ida Auken viser, at det kan knibe.

Folkeskoleordfører: »Det er en lektor, der i sit virke forsvarer, at en kollega ikke trykkede Ida Aukens hånd«

Lyt til artiklen

Som kvinde ville jeg opleve det som stærkt grænseoverskridende, hvis nogen ville undsige mit håndtryk alene pga. mit køn. Det karambolerer fuldkommen med de værdier, vi værdsætter så højt: ligestilling og ligeværd. Værdier, der også skal være mejslet i sten hos kommende lærere og pædagoger.

Derfor har jeg fulgt debatten, der opstod i kølvandet på Bjørg Bogisch’ indlæg, »Vi blev smidt ud af Ida Aukens kontor, uden at nogen af os fik lov til at fuldføre en sætning« (pol. 11. juni). Bogisch er lektor ved læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole, og indlægget blev skrevet i kølvandet på hendes og hendes medforfatter og studerendes møde med min kollega Ida Auken. Under mødet oplevede Ida Auken netop, at hendes hånd måtte hænge tungt i vejret, da Bjørg Bogisch’ muslimske kollega ikke gad trykke den.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her