Debatindlæg afEini Carina Grønvold

Skribent, aktivist og podcastvært

I en tid, som er så gennemsyret af navlepilleri og selvfremstilling, kan det virke skørt at efterlyse mere følelsesmæssig selvindsigt. Men løsningen på den voksende psykiske mistrivsel er ikke mindre selvbevidsthed, men mere.

Eini Carina Grønvold: Jo mere, jeg tog min sygdom alvorligt som sygdom og overlod det til systemet at fikse den, jo dårligere fik jeg det

Lyt til artiklen

Jeg tror ikke, det er for meget at påstå, at vores samfund er i psykisk krise. Unge mennesker har mentale sundhedsproblemer i hidtil uset grad, og problemerne lader til kun at vokse. Mental sundhed er blevet et tilbagevendende samtaleemne i offentligheden på en måde, det ikke har været før.

I den forbindelse er der opstået en del bekymringsinitiativer, safe spaces og opgør med diagnose-tabuer, men der er også forsøg på at rejse sig fra bekymringerne og opfordre til, at de, der lider, skal holde op med at identificere sig som syge og i stedet tage sig sammen. Tag dig sammen-fløjen repræsenteres af folkelige stoikere som Svend Brinkmann, naturvidenskabelige ordenshåndhævere som Lone Frank og enøjede idealister som Alex Vanopslagh.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her