Debatindlæg afAlexander Sokol

Rådgiver for Tænketanken Prospekt, ph.d.

Hvorfor vil mænd ikke forpligte sig? Svaret er det modsatte af den egoisme, vi beskyldes for: Det er tværtimod, fordi vi faktisk er ansvarlige, argumenterer Alexander Sokol.

Barnløs mand: »Jeg kan på ingen måde genkende mig selv i det billede, som kvinder tegner af mænd som mig«

Lyt til artiklenLæst op
08:53

En velkendt tese om moderne kærlighed er, at det er svært for veluddannede kvinder at finde en ligeværdig partner. Ikke blot er der for få uddannede mænd til kvinderne, men de mænd, der kandiderer til at være kvindernes ligeværdige partnere, vil ikke engang stifte familie. Det er såkaldte ’Peter Pan’-mænd, som de blev kaldt i et interview med en amerikansk fertilitetsantropolog i Politiken for nyligt. Højtuddannede, velstillede og med et infantilt ønske om evig ungdom.

»Jeg ville ønske, at jeg ikke levede i et samfund, hvor det klogeste valg for mig var at vælge børn fra«

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her