Klumme afMagnus Bredsdorff

Klimaredaktør

Journalister glemmer at tilføje perspektiv, sammenhæng og alternativer, når de omtaler ny teknologi til at sænke udslippet af drivhusgasser. Det viser et projekt, som Politikens klimaredaktør gennemførte på universitetet i Oxford.

Journalister snyder læserne, når de skriver om ny klimateknologi

Lyt til artiklen

I mere end et årti har jeg som journalist og redaktør dækket de stadig mere overbevisende og skræmmende beviser for, at udslippet af drivhusgasser opvarmer planeten i en grad, der vil ændre menneskets vilkår for at bebo den. Jeg og andre journalister kæmper for at udvikle formater, der korrekt beskriver den virkelighed, som vi selv skaber med vores forbrug og dermed udslip, uden at vores læsere, lyttere og seere står af strømmen af dårlige klimanyheder.

Jeg har med tiltagende undren bemærket, hvordan teknologi spiller en stadig mere afgørende rolle i mediernes dækning af klimaet. Det gælder også på Politiken, hvor vi som andre medier er optaget af at fortælle, hvad vi kan gøre for at skære ned på vores udslip og dermed begrænse de galopperende temperaturstigninger.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her