Fotograf Martin Lehmann blev for 10 år siden anholdt, mens han tog billeder af flygtningene på de sønderjyske motorveje. Han blev senere frifundet ved landsretten.  Foto: Ernst van Norde/Ritzau Scanpix

Politikens fotograf Martin Lehmann blev for ti år siden anholdt for at dække flygtningekrisen, da ca. 300 flygtninge pludselig vandrede på de danske motorveje. Politiet påbød pressen at forlade motorvejen – men det påbud var ikke lovligt, afgjorde Vestre Landsret i en retssag, der skulle tage tre år. Hvorfor lærte politiet ikke mere af den sag, spørger han i denne klumme?

Politiken-fotograf: Det var tydeligt, at nogle af betjentene havde mistet overblikket og var stressede

Fotograf Martin Lehmann blev for 10 år siden anholdt, mens han tog billeder af flygtningene på de sønderjyske motorveje. Han blev senere frifundet ved landsretten. Foto: Ernst van Norde/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Politibetjenten talte høfligt til mig dér midt på motorvejen en efterårsdag i 2015, hvor vi begge to var på arbejde. Som fotojournalist var det for mig en velkendt situation at dokumentere en begivenhed og formidle den til læserne.

Det har jeg gjort, siden jeg som helt ung i 1990’erne cyklede rundt og fotograferede. Jeg lyttede med på politiets radio og lærte, hvordan man skulle begå sig dér, hvor politi og brandvæsen arbejder. Det kan siges kort: gå ikke i vejen, og opfør dig ordentligt. Herefter var det hjem i mørkekammeret og ud til avisredaktionerne med billeder, som jeg solgte.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her