I skriveprocessen fortrænger jeg alt om skammen, men når udgivelsen nærmer sig, vender skamfølelsen tilbage, skriver forfatter Kristina Stoltz. Foto: Nicolai West

Hver gang jeg udgiver en bog, bliver jeg ramt af en følelse af at have begået en kriminel handling, en fornemmelse af at have overtrådt en rød linje, som jeg om lidt vil blive straffet for at have overtrådt.

Hver gang jeg udgiver en bog, bliver jeg ramt af en følelse af at have begået en kriminel handling

I skriveprocessen fortrænger jeg alt om skammen, men når udgivelsen nærmer sig, vender skamfølelsen tilbage, skriver forfatter Kristina Stoltz. Foto: Nicolai West
Lyt til artiklen

I ’Skammen’ af den franske forfatter Annie Ernaux beskriver hun sin skams ophav. Efter en junieftermiddag i 1952, hvor hun overværer sin fars forsøg på at slå moren ihjel, forandrer den 12-årige piges liv sig radikalt. Skammen tager permanent bolig.

Ernaux skriver: »Skammen blev for mig en måde at være til på. Strengt taget bemærkede jeg den ikke længere, den havde sat sig i selve min krop«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her