Klumme afMette Mølbak

Madredaktør

Det er usselt, at man skal være nervøs for at nå frem i tide, når man rejser med DSB, men det er desværre et symptom på, at den kollektive trafik er blevet alt for udsultet, skriver Mette Mølbak i denne Signatur.

Hvordan kan et af verdens rigeste lande have så dårlig kollektiv trafik?

Lyt til artiklen

Velkommen i lyntoget mod Fyn og Jylland«. Sådan lyder det i højtalerne, mens toget snegler sig ud fra Hovedbanegården. Vi bliver overhalet af et S-tog, og efter 10 minutter er vi end ikke kommet til Valby. Jeg kigger nervøst på uret og ved, at min tidsplan er ved at falde som dominobrikker. Jeg er afhængig af mit togskifte i Vejle, hvis jeg skal nå frem til det publikum, jeg skal holde foredrag for samme aften. Men jeg aner, at det bliver svært. Allerede inden afgang var toget forsinket. Sporet blev ændret i sidste øjeblik, og alle ventende passagerer måtte mose sig hen ad den lange perron, op ad rulletrappen, ned ad en anden rulletrappe og løbe det sidste stykke for at finde den rigtige togvogn inden afgang. Inden vi når Fyn, ved jeg, at jeg ikke kan nå toget i Vejle. Næste tog går først to timer senere. En bil bliver løsningen for at nå frem i tide.

Sidst jeg krydsede Storebælt blev alle tog nord fra Fredericia aflyst. Da vi nåede Fredericia, herskede et stort kaos. Ingen vidste noget. Togbusser? »Vi aner det ikke«, vrissede en DSB-medarbejder, mens jeg ved et svineheld fik fanget en taxa, som var den eneste løsning for at nå frem til et ventende publikum på et bibliotek.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her