En god dag for...
Kystfugle på Fanø. Reb, net og andet affald skyller ind på strandene og kan være skæbnesvangert for sandløberen og andre fugle, der færdes på kystlinjen. De får ofte viklet sig ind i det med døden til følge.
Samtidig er det et problem for kommunerne, der hvert år indsamler 1.000 tons strandaffald. Men på Fanø kan både fugle og kommune glæde sig over Peter Michelsen. Ifølge tvsyd.dk deler han poser ud til folk, han møder på stranden, og beder dem om at fylde dem med affald og lade dem stå. Så sørger han for at hente poserne og smide dem ud.
Den frivillige affaldssamler har uddelt næsten 2.300 poser og fået dem retur – fyldte. Især tyske turister er hjælpsomme, siger han til tv-stationen: »Tyskerne takker mig, fordi jeg beder dem gøre mig en tjeneste«.
En dårlig dag for...
Lightermanden. Det blev en turbulent søndag for en 24-årig mand, der på vej hjem til Sverige skabte kaos i Københavns Lufthavn. Manden gik rundt med en pistollignende genstand, og det skabte så meget utryghed, at en større politistyrke blev sendt til den ferietravle lufthavn.
Det betød, at metroen og regionaltog til og fra lufthavnen måtte indstilles, mens politiet undersøgte sagen – og fandt ud af, at den pistollignende genstand var en lighter.
Manden blev anholdt, men senere løsladt, da politiet måtte konstatere, at han ikke havde gjort noget ulovligt. Men som vagtchef ved Københavns Politi Henrik Svejstrup siger til TV 2 Lorry: »Man kan snakke om fornuften i at bære rundt på en lighter, der er udformet som en pistol, i en lufthavn. Men det er jo ikke ulovligt«.
fortsæt med at læse
Gammel tysk bunker i Jylland vil være museum i verdensklasse
Dette er en klumme. Klummen er udtryk for skribentens holdning.