Klumme afMorten Skjoldager

Journalist

En god dag for Morgan Freeman - og en dårlig dag for dansk politiker, der troede, han var død

Lyt til artiklen

En god dag for...

Morgan Freeman blev i denne weekend erklæret død, men den amerikanske skuespiller lever i bedste velgående. Morgan Freeman fyldte 80 år i juni, men han er ikke gået på pension. Freeman er nok mest kendt for sin skuespillerkarriere, men på hans officielle facebookside kan man se, at han for tiden er optaget af at instruere serien ’Madam Secretary’, som han også er producer på.

Internettet erklærede også Freeman for død i både 2012 og 2015. I 2012 kommenterede han rygterne på Facebook:

»Ligesom Mark Twain bliver jeg ved med at læse, at jeg skulle være død. Jeg håber ikke, at disse historier er sande ... Men hvis de er det, så er jeg glad for at kunne fortælle, at mit efterliv ser ud til at være identisk med mit liv, mens jeg var i live«.

En dårlig dag for...

Carolina Magdalena Maier, Alternativets politiske ordfører, delte søndag formiddag via Twitter en artikel med nyheden om den amerikanske skuespiller Morgan Freemans død.

»Tak for’ En Verden Udenfor’, ’Driving Miss Daisy’, ’Million Dollar Baby’, ’Seven’ og alle de andre magiske øjeblikke af så fint og magisk skuespil«, skrev alternativisten i sin hyldest.

Problemet var blot, at der var tale om fake news. Morgan Freeman er ikke død.

»Jeg skulle nok have været mere kildekritisk«, erkendte Carolina Magdalena Maier over for Ekstra Bladet, efter det var gået op for hende, at artiklen var falsk.

Hvis hun havde kigget på afsenderen, havde det måske givet et hint. En hjemmeside med navnet actionnews3.com er måske ikke den mest troværdige.

Morten Skjoldager

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her