0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sorte danske mænd råber op: Kære hvide kvinder, vi er ikke jeres sexlegetøj

Politikens blogger, Mary Consolata Namagambe, skriver her om, hvordan sorte mænd i Danmark oplever fetichering og seksualiseret racisme fra danske kvinder i nattelivet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Mette Dreyer

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Seksualiseret racisme mod sorte er et overset problem. Derfor har jeg talt med en stribe danske sorte mænd om hvide kvinders krænkelser af dem, og hvordan pornoens fetichering af den sorte mands kønsorgan smitter af på almindelige danske kvinders fantasier.

Da jeg skrev klummen 'Sådan scorer du IKKE en minoritetskvinde', var jeg lykkeligt uvidende om alle de dagligdags fortrædeligheder, som sorte danske mænd oplever i mødet med hvide danske kvinder. I en samtale med en gruppe sorte danske mænd fandt jeg ud af, at det var helt almindeligt, at hvide kvinder anså sorte mænd som noget, der skulle prøves af seksuelt. Nærmest som en slags smagsprøve. Her kommer deres historier:

»Jeg skal ikke gøre mig selv kønnere eller mere attraktiv, end jeg er, men jeg har flere gange oplevet, at lyse - eller lad os kalde det kaukasiske - piger, gerne vil »prøve en neger«. De har ofte en idé om, at vores lem er større end de fleste hvide, samt at vi tilsyneladende skulle være en helt anderledes seksuel oplevelse end den med danske Peter eller Mads«, siger Arnold og fortætter:

»Jeg har fået beskeder fra piger, der skriver, at de bare gerne vil smage »my black cock«, og piger der siger, at de kun »knepper sorte«. Jeg er indforstået med, at man kan have seksuelle præferencer, men når man kun er til sorte mennesker, så synes jeg ikke længere, at det er en præference, men en kategorisering. Og jeg bryder mig ikke om at blive kategoriseret på den måde«. Arnold


Prøv så at høre denne her historie fra Jimmy:

Jimmy er i højt humør. Det er hans fødselsdag, og han befinder sig på en bar i København med sine venner. En ældre kvinde nærmere sig og smiler og fortæller, at han ser rigtig dejlig ud. Jimmy smiler og siger tak og fortæller hende, at hun også ser dejlig ud. Hun fortæller så Jimmy, at hun rigtig godt kan lide hans hudfarve. Der er en akavet stilhed. Kvinden begynder at røre ved ham, ved hans arme, imens hun smiler og spørger ham: »Må jeg mærke din pik?«.

Jimmy siger forbavset til hende: »Nej, det synes jeg ikke er en god idé«. Hun svarer: »Jamen, I negere har jo så store pikke, har I ikke?«.


Det, der foregår imellem Jimmy og den ældre kvinde, kan kaldes etnisk fetichisme. Etnisk fetichisme er, når man objektiviserer, feticherer og stereotypiserer en person udelukkende på grund af personens etnicitet.

Som en sort dansk kvinde har jeg ofte befundet mig i ubehagelige situationer, hvor disse feticheringer er rettet mod mig eller andre sorte. Jeg har oplevet at blive spurgt om mine kønsdele, hvorvidt de er lyserøde eller om sorte mænds kønsdele, om deres størrelse og gørelse. Spørgsmål stillet fra hvide kvinder, der spændt afventer deres tur.

Ligesom de ‘uskyldige’ hvide kvinder i pornofilm med kategorier som 'BBC' (Big Black Cock) og 'Interracial', hvor en hvid kvinde bliver taget af den store, sorte 'mandigo', hvor ordet mandigo enten beskriver den sorte mands fysik eller hans penisstørrelse eller begge dele.

I pornoverdenen og i det virkelige liv bliver sorte mænd i begge tilfælde seksuelt feticheret. De præsenteres som eksotiske, hyperseksuelle mænd. Man kan argumentere for, at stereotypen kan opfattes positivt: De bliver trods alt præsenteret som ønskværdige seksuelle partnere, men der er to sider af mønten. De portrætteres ofte mere dyriske og seksuelt aggressive end hvide mænd, hvilket er en håbløs stereotype, der ofte bruges imod sorte.


Her er en historie mere:

Steve ankommer til en bar. Imens han står og kigger sig omkring, kommer en fremmed kvinde op til ham. Hun siger ikke hej, men rækker ham et tomt glas og siger, at han skal fylde det op. Steve fortæller hende, at han ikke er bartender. Hun kigger ham i øjnene og gentager, at han skal gå på toilettet og fylde glasset op: »Jeg vil gerne have mulatbørn«.

Steve føler sig bogstaveligt talt feticheret som avlsdyr. Hans menneskelige værdi har intet at gøre med, at kvinden vil have ham som far til sit barn, men handler kun om hans hudfarve, hans gener og alt det som samfundet har tillagt ham som sort mand.


»Jeg er så træt af hvide kvinder, der rører ved mit hår og min krop, når jeg er i byen. Som om jeg er deres nyeste legetøj. Jeg er træt af hvide kvinder, der synes, at det er okay at komme op til mig og tage rundt om min talje og slå mig på røven uden mit samtykke. Jeg er træt af hvide kvinder, der ud af det blå kommer bag- eller forfra og tager på min penis eller stikker deres hænder ned i mine lommer eller jeans for at mærke, hvor stor den er. Jeg er træt af hvide kvinder, som ’elsker’ den sorte mands krop, men ikke anerkender eller kæmper imod den racisme, som sorte møder til dagligt«.

»Jeg har besluttet mig for, at jeg ikke længere vil have sex med hvide kvinder. Jeg er træt af at føle, at jeg kun er til for at opfylde deres seksuelle fantasier. Jeg er ikke et eksotisk stykke frugt, som du kan prøve og kaste væk«. Max


De danske festivaler sker der også ting og sager på, her kommer en oplevelse fra Smukfest:

Micheal er til Skanderborg Festival. Der er en koncert, der begynder, og Micheal og hans venner skynder sig. De vil gerne finde en god plads. I deres ræs mod scenen bliver Micheal stoppet af en kvinde, som hilser på ham og hurtigt fortæller, at hun aldrig har været sammen med eller kysset en sort mand. Inden Micheal når at reagere, stikker hun sin tunge ind i hans mund.

»Det virker ofte som om, at når nogle kvinder vil have sex med mig, så er det, fordi det er en eksotisk oplevelse, som de så kan krydse af på deres ’bucket-list’, ligesom at springe ud fra en klippe eller flyve i luftballon. På den anden side af denne fetichering er der kvinder, der ikke vil date mig udelukkende på grund af min hudfarve. Jeg har prøvet, at en kvinde fortalte mig åbent, at hun bare ikke var tiltrukket af sorte mænd. Så på den ene side oplever vi fetichering og på den anden side dehumanisering«. Micheal


Denne racistiske seksualisering af sorte mænd, der udleves i kønslivet stammer ikke kun fra pornoindustrien. Den har rødder helt tilbage til slavetiden, hvor sorte mænd blev brugt som avlsobjekter og anset som en sinds- og -sjæleløs arbejdskrop.

Måske spiller disse dynamikker med i hvide kvinders objektivering og seksualisering af sorte mænd, når de føler, at de kan behandle sorte mænd som i de eksempler, der er delt her.

Mange sorte mænd har fortalt mig, at de har prøvet, at hvide kvinder spurgte dem, om de kunne prøve deres »n.... pik«. En af dem, Mike, fortalte, at han stod i mellemgangen i toget, hvor to piger snakkede om ham, imens han overhørte dem. Den ene pige sagde til den anden: »Jeg vil gerne prøve hans n.... pik«, imens hun kiggede på ham.

Den vestlige kolonihistorie har været afgørende for, at den sorte mands identitet fortsat er slettet og devalueret i vores samfund. Denne identitetsreducering gennem historien har dannet grundlaget for, at hvide kvinder føler ret til at nærme sig en sort mand, som om han blot er et lem og deres selvbestaltede ejendom. De tror sig frisindede i deres seksuelle racisme.

Da der ikke er blevet forsket særlig meget i disse oplevelser og krænkelser, og der mangler tal på området i Danmark, er det svært at sige, hvor udbredt problemet er.

Det lader også til, at den racistiske seksualisering er forholdsvis normal og accepteret i vores samfund. Konsekvensen er, at sorte mennesker er mindre tilbøjelige til at lokalisere etnisk fetichisme i deres oplevelser og således ikke ved, hvordan de skal reagere på det, eller hvad konsekvensen er, hvis de reagerer på det.

Under mine samtaler til denne klumme sad jeg og måbede over disse seksuelle krænkelseshistorier. Alt jeg kunne tænke på var, hvordan disse mænd reagerer på de krænkelser, de møder:


»Når jeg er i byen, og en hvid kvinde kommer op til mig, og hun rager på min penis eller slår mig i røven ud af det blå, selv om vi hverken har flirtet eller danset, eller jeg har lagt op til det, skal jeg vælge med omhu, hvordan jeg reagerer. Reagerer jeg voldsomt, risikerer jeg at blive smidt ud og få ødelagt min aften. Forestil dig, at vi er midt i en klub, og en lyshåret pige tager på mig, og jeg reagerer, som en kvinde ville have reageret ved at råbe af hende og meget bestemt fjerne hendes hånd fra mit skridt eller i værste tilfælde spontant skubbe hende væk«. Frank


»Jeg har ikke nogen at tale med om disse krænkelser. Den samtale, vi har nu, er faktisk første gang, jeg har talt om disse krænkelser. Jeg kan ikke gå til mine venner og fortælle dem, at jeg er blevet seksuelt krænket, fordi en fremmed kvinde tog på min penis. Sidste gang en kvinde gjorde det, imens mine venner overværede det, grinede de bare. Et offer er jo ikke en ‘rigtig’ mand, så jeg skal bare bide det i mig, fordi hvilken ‘rigtig’ mand kan ikke lide at blive tilbudt nem sex, uden at man har rørt en finger?«. Derrick


Vi lukker øjnene for de stereotypiserende krænkelser, som sorte mænd oplever fra hvide kvinder, og vi overser og bagatelliser denne form for racisme og kalder det flirt.

Men det dækker over en fabrikeret fortælling om, at sorte mænd til enhver tid tænker på sex og har lyst til sex. Det er en grotesk reducering og undergravning af deres identitet og menneskelige kompleksitet.

Alle de mænd, der har deltaget i disse interviews, har bedt om at være anonyme af forskellige grunde, men i denne tid håber jeg, at der også er plads til disse fortællinger, så deres oplevelser ikke forbliver hemmeligheder gemt bag skam, tabu og myter om, hvad 'en rigtig mand' er, og hvordan 'en rigtig mand' takler seksuelle overgreb, grove tilnærmelser og seksualiseret racisme.

Politiken er bekendt med de deltagende mænds fulde navne.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter