0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Suzanne Moll: Stem på kvalifikationer – stem på en kvinde

Vi er stadig meget langt fra kønsbalance i forhold til at opnå demokratisk repræsentation. To valgkampe er lige om hjørnet, og der er masser af velkvalificerede kvinder at stemme på, hvis man vil sætte handling bag skåltalerne om ligestilling.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anne-marie Steen Petersen
Foto: Anne-marie Steen Petersen

Arkivtegning: Mette Dreyer

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Min første stemme afgav jeg dengang, det ikke var mistænkeligt, at man som kvinde stemte på en kvinde. Tværtimod var det faktisk helt o.k., og man blev ikke angrebet for at være fundamentalistisk feminist af den grund. Det har ændret sig.

Med de digitale medier blev der åbnet for et af universets rigtig store sorte huller, da ligestillingsdebatten blev tilført et parallelt spor af beskidte kommentarer med udskamning og en evig kamp om at få det sidste ord og dermed ret. De rigtig vrede kommentarsporskrigere er utrættelige, og der er i stigende grad fri jagt på latterliggørelse af kvinder, der stikker snuden frem. I ligestillingens navn bør det dog siges, at både kvinder og mænd markerer sig i de sociale mediers skraldespand af reaktioner.

Om lidt er der valg, og vi skal igen gøre brug af vores demokratiske stemmeret. Indrømmet, jeg elsker ALT ved valgkampe: analyserne, debatterne, artiklerne og de grafiske fremstillinger af partiernes holdninger. Og jeg har levet så længe og har hørt meget af det et par gange – også bemærkningen, at »det bliver en meget beskidt valgkamp«. Valgkampe bliver tit lidt mudrede, men jeg oplever dem sjældent beskidte. Vi er heldigvis stadig langt fra de offentlige tilsvininger, vi ser i amerikanske valgkampe. Så alt i alt er vi faktisk et godt sted i mediernes dækning.

Men historien er bestemt en anden på sociale medier. De kvinder, der deltager i politik, skal være temmelig hårdføre. Og de har alle adskillige eksempler på e-mails med trusler og grafiske fremstillinger af, hvad man kan gøre ved sådan en kvinde som dem. For nogle år siden blev det vist i programmerne ’Ti stille, kvinde’ på DR 3, og det skabte en del debat. Ja, rigtig mange mandlige politikere bliver også svinet til og hængt ud. Men det er trods alt de færreste, der får beskeder om, at de er for grimme til at kunne udtale sig, eller at de burde voldtages.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts