0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det danske diplomati er blevet discount

Efter årtiers besparelser står det engang så stolte udenrigsministerium tilbage som en skygge af sig selv. Det er på tide at vende udviklingen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Arkivfoto: Thomas Borberg

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der manglede ikke noget, da jeg arbejdede som ung fuldmægtig i Udenrigsministeriet i slutningen af 1990’erne.

Uanset hvor man skulle hen, rejste man på business, selv de lavestrangerende diplomater som jeg selv boede helt naturligt på luksushoteller som Beau Rivage i Genève, Grand Hotel i Oslo og Connaught i London – tre af de byer, som jeg ud over Bruxelles besøgte mest dengang.

Og da jeg som knap 30-årig single blev udstationeret i en kortere periode på ambassaden i Teheran i 1999, blev jeg standsmæssigt installeret i et hus på godt 400 kvadratmeter med to swimmingpools, chauffør, gartner og husholderske.

Det var vældig behageligt – men i retrospekt lige lovlig ødselt.

Men nu er pendulet i den danske udenrigstjeneste svunget alt for langt i den anden retning. Der er blevet sparet alt for meget på diplomatiet, og det handler ikke længere om fryns og fede flysæder, men om, hvorvidt det reelt er muligt at fremme og forsvare danske interesser, borgere og idealer ude i den store og stadig mere usikre verden.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter