Der manglede ikke noget, da jeg arbejdede som ung fuldmægtig i Udenrigsministeriet i slutningen af 1990’erne.
Uanset hvor man skulle hen, rejste man på business, selv de lavestrangerende diplomater som jeg selv boede helt naturligt på luksushoteller som Beau Rivage i Genève, Grand Hotel i Oslo og Connaught i London – tre af de byer, som jeg ud over Bruxelles besøgte mest dengang.
Og da jeg som knap 30-årig single blev udstationeret i en kortere periode på ambassaden i Teheran i 1999, blev jeg standsmæssigt installeret i et hus på godt 400 kvadratmeter med to swimmingpools, chauffør, gartner og husholderske.
Det var vældig behageligt – men i retrospekt lige lovlig ødselt.
Men nu er pendulet i den danske udenrigstjeneste svunget alt for langt i den anden retning. Der er blevet sparet alt for meget på diplomatiet, og det handler ikke længere om fryns og fede flysæder, men om, hvorvidt det reelt er muligt at fremme og forsvare danske interesser, borgere og idealer ude i den store og stadig mere usikre verden.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar