Klumme afMette Mølbak

Madredaktør

Prisen på kød er kunstig lav. Og forbruget er unaturligt højt. En højere pris kunne få os til at spise mindre.

Ja, en kødskat vil ramme socialt skævt, og måske skal vi bare erkende, at vi ikke alle sammen kan leve som konger og baroner

Lyt til artiklen

Mange søndage har jeg været på indkøb i den lille købmandsbutik på Børnenes Arbejdermuseum, mens mine børn stod bag disken og betjente mig. Den lille lege-købmandsbutik er ikke kun et billede på, hvor stramt det var at være arbejder i 1930’erne. Den giver også et billede af, hvor anderledes vores fødevaresystem er i dag. ​​

For det interessante er at studere prislisten i købmandsbutikken, hvor der er autentiske priser for, hvad fødevarer kostede for godt 100 år siden. Mens kål og kartofler er opgjort i ører, ligger prisen på en spegepølse på 25 kroner. Der er altså en enorm prisforskel mellem kød og grønt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her