Klumme afAnne M. Sørensen

Latinamerika-korrespondent

Regeringen vil bygge en bro mellem Sjælland og Jylland. Hvorfor skal det gå ud over Samsø?

Drop nu den firesporede motorvej: Kun en ukærlig hjerne kan fostre så destruktivt et vanvidsprojekt

Lyt til artiklen

Min far blev født på Samsø, mine bedsteforældre og oldeforældre boede der, og jeg er kommet på øen hele mit liv. Jeg elsker stilheden, det langsomme tempo og de meget engagerede samsinger, der har prioriteret miljø, bæredygtig energi og selvforsyning højt i mange år. På Samsø passer man på øen og hinanden og opretholder et livligt lokalsamfund og foreningsliv, også når turisterne er rejst hjem.

Derfor er det ærligt talt rystende, at politikerne nu taler om en ny bro mellem Jylland og Sjælland, der indebærer en firesporet motorvej tværs gennem Samsø. Jeg gentager: en firesporet motorvej tværs gennem Samsø. Som så mange andre var jeg målløs, da jeg første gang hørte om projektet. Kun en ukærlig hjerne kan fostre så destruktivt et projekt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her