Klumme afJes Stein Pedersen

Litteraturredaktør på Politiken

Virkeligheden overgår fantasien, og cirka hver anden dag griber jeg mig i for alvor at mærke situationens alvor.

Jes Stein: Stram bare skruen yderligere, Mette F.

Lyt til artiklen

Jeg forsøger at få mit hoved til at blive inde i bogen, jeg skal anmelde i avisen, men det stritter imod, selv om jeg ved, at Dag Solstad er en fantastisk forfatter. Opmærksomheden er et andet sted, tankerne flyver bort, for burde vi ikke smide alle de frosne blommer i fryseren ud og lægge noget flæskefars ind i stedet? ​​​​

Og jeg skal også huske at købe mandelmælk, bananer, Billed-Bladet og Femina og svensk limpan-brød til min mor i Husum. Hun er 86 år, og vi stiller varerne til hende på måtten uden for hendes hoveddør på tredje sal, ringer på og skynder os ned på gaden. Efter lidt tid åbner hun så vinduet deroppe, og så sludrer vi. Vi aftalte for fjorten dage siden, at hun ikke burde gå i Lidl og Føtex på Frederikssundsvej, og kort efter, at hun skulle isolere sig fuldstændigt. Der er ingen grund til at udfordre skæbnen i denne tid, når man er i hendes alder. Længe leve Facetime.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her