0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lærke Malmbak: Kan man tillade sig at sige ’OK, boomer’ til dronningen?

Vi er da for guds skyld nået videre i debatten end, hvad dronningens spekulationer afspejler, skriver Lærke Malmbak i denne signatur.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mads Nissen
Foto: Mads Nissen
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kan man tillade sig at sige ’OK, boomer’ til dronning Margrethe? Og så endda på selve ugen for hendes 80-års fødselsdag, hvor det kongehuselskende danske folk går i selvsving under fællessang og lovprisninger af Hendes Majestæt?

Egentlig bryder jeg mig ikke om udtrykket, som er blevet et modefænomen blandt yngre mennesker, der bruger det til at affeje en ældre generations syn på klimakatastrofen. Både fordi nogle af de klogeste bidragydere til klimadebatten, jeg kender, er personer oppe i årene, og fordi det i denne konkrete sammenhæng slet ikke reflekterer en tilstrækkeligt kraftig demonstration mod de udtalelser, dronningen har fremsat i et interview til Politiken.

Hvor burde dronningen dog have været sin vægtige offentlige rolle bedre bevidst og holdt overvejelserne for sig selv. Det gjorde hun ikke. I stedet valgte hun som en anden hjemmegjort ekspert at fremsætte følgende: »Mennesker spiller en rolle i klimaforandringer, det er der nok ingen tvivl om. Men om de er skabte – direkte – det er jeg ikke ganske overbevist om«. Og videre: »Klimaet har forandret sig og forandrer sig hele tiden (…) Der er jo ikke flere uldhårede næsehorn eller mammutter ... i Vestjylland!«. For ikke at forglemme den samlede domfældelse over vor reaktion på klimakrisen: »at panikke er en meget dårlig måde at tage fat på problemer på. Det går ikke. Det skal man ikke«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere