Klumme afLars Hedebo Olsen

Designredaktør på Politiken

Det er underligt, når folk ikke kan huske historien. Desværre er jeg selv pinligt blank på flere områder.

Lars Hedebo: Jeg er uddannet historiker, men kan nærmest ikke huske Murens fald. Er det, fordi jeg er selvoptaget?

Lyt til artiklen

Til tider spørger jeg mine forældre, om de kan huske, da John F. Kennedy blev skudt, eller da amerikanerne landede på Månen. Det kan de, og de er altid klar over, hvad de lavede præcis den dag, da den historiske begivenhed fandt sted. De kan huske, om de var derhjemme, og hvem de var sammen med. Og så er den potte ude.

Sjældent kan de komme med lange forklaringer som dem, man læser i aviserne, når folk bliver spurgt, om de vil fortælle om den dag, Armstrong gik på Månen, da Tjekkoslovakiet blev besat af styrker fra Sovjetunionen og de andre gode venner i østblokken, eller den dag Frederik IX døde i 1972.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her