0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mette Fugl: Hvorfor denne trang til at håne og udstille Ghita Nørby som dement diva?

Det forlanges, at Ghita Nørby kommer os i møde med livserfaringer. Ellers må hun leve med at blive aldersskændet, må man forstå.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/POLITIKEN
Arkivtegning: Mette Dreyer/POLITIKEN
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har aldrig vidst, at mennesker tilbringer tid på Nationalt Videnscenter for Demens med det formål at samle lommeuld. Eller er der mon finere forklaringer på den skråsikre foragt, der spreder sig på sociale og andre medier, når vi for tiden taler grimt om en gammel dame?

Foranlediget af et interview med Ghita Nørby, der åbenbart altid er god for lidt ballade, rykker fjolser igen og igen ud med diagnoser af den alderdom, der viser sig at være så provokerende. Flere føler sig klar til at søge opmærksomhed ved at udstille hende. Og klar til at håne kvinden, der nu skal kendes som diva og dement. Fordi hun ikke under os en luns af minder; fordi hun ikke mener, det rager os, hvordan hun har klaret sig i mørke stunder; og fordi hun synes, det er idiotisk at forlange indblik i tanker om døden, i det øjeblik hun sidder på en klapstol foran Det Kongelige Teater.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage