Klumme afKim Skotte

Film- , musik- og boganmelder på Politiken

Som næsten alle andre bruger jeg flittigt mit mobilkamera. Hvad er det egentlig, jeg vil kunne huske deroppe i skyen, spørger Kim Skotte i denne Signatur.

Kim Skotte: Hvad er det, vi tror, vi indfanger, når vi tager selfies med vores mobilkamera?

Lyt til artiklen

Jeg har altid været fascineret af den tilsyneladende tilfældige måde, erindringen fungerer på. Skelsættende begivenheder i mit liv er nærmest pist væk, mens tilfældige øjeblikke er indkapslet som i rav. Vil den kop kaffe, jeg sidder og drikker, blive en kop kaffe, jeg husker, fordi morgenlyset falder ind i stuen med et usædvanligt gyldent skær, og jeg er ekstra modtagelig efter en nat med sparsom søvn? Langt mere sandsynligt vil den blive opløst i den endeløse række af andre glemte kopper kaffe.

Marcel Proust huskede den gamle verden med et moderne tilbageblik, da først duften af en madeleinekage dyppet i lindete havde ramt hans sensible næse. I virkeligheden er bogens anden nøglescene nok så central. En pludselig ubalance på skæve brosten forskyder sent i værket Marcels perspektiv og åbner en dør ind til forgængelighedens og forfængelighedens makabert støvede teater.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her