3 dage tilbage: Få Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afJakar Mnla

Farmaceutstuderende

Social kontrol er ikke kun noget, der foregår i lukkede religiøse kredse. Den foregår midt i de danske stuer, på gymnasierne og på arbejdspladserne.

Blandt muslimer kalder vi det social kontrol. Blandt etniske danskere kalder vi det 'fredagsbar'

Lyt til artiklen

I årevis har danske politikere og debattører peget fingre ad muslimske miljøer og advaret mod social kontrol. Vi har hørt om parallelsamfund, æreskultur og unge, der presses af familien. Men måske burde Danmark starte med at kigge indad. Sandheden er nemlig, at social kontrol trives i bedste velgående blandt etniske danskere. Den ser bare anderledes ud. Den kommer ikke fra religion eller traditioner, men fra alkoholkulturen. Fra den tavse, men benhårde forventning om, at man skal drikke for at være en del af fællesskabet.

Jeg ved det, fordi jeg har mærket det på egen krop. Da jeg begyndte at sige nej til alkohol, begyndte fællesskabet gradvist at sige nej til mig. Ingen sagde det direkte. Men invitationerne blev færre, samtalerne ændrede karakter, og afstanden voksede.

Vil du lytte med?

Politiken Lyd giver dig specifikt adgang til vores nye lyd-app, hvor du kan få adgang til eksklusive podcasts og udvalgte oplæste artikler, læst op af Politikens egne stemmer. Frem til 4. juni kan du få adgang til Politiken Lyd i seks måneder for 99 kr.

Få adgang til Politiken Lyd
Denne artikel kræver digital adgang. Køb abonnement på politiken.dk/shop. Allerede abonnent? Log ind
iPhone 17 Pro silver bottom left 1

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her